Siirry pääsisältöön

Shanghai Luhang Senior High Schoolin oppilaat ja opettajat Leppävaarassa, Espoossa 26.-31.8.2018



Nihao!

Lelun oppilasryhmä opettajineen matkusti ystävyyslukion vieraaksi Shanghaihin, Kiinaan viime huhtikuussa. Saimme kiinalaiset ystävämme vastavuoroiselle kulttuurimatkalle Espoon Leppävaaraan elokuun lopussa. Tässä raportti vierailun kulusta.

Ryhmä saapui Helsingin lentoasemalle sunnuntaina 26.8. Oppilaat majoittuivat suomalaisten ystäviensä koteihin. Ystävät olivat samat nuoret, jotka majoittuivat heidän luokseen huhtikuussa.

Vierailun tarkoituksena oli ystävyyssuhteen vahvistaminen Shanghain Luhang Senior High Schoolin ja Leppävaaran lukion välillä, sekä oppituntien seuraaminen ja koulun arjen kokeminen. Yhtenä tärkeänä tavoitteena oli myös suomalaiseen kulttuuriin omakohtaisesti tutustuminen vierailuiden ja kanssakäymisen avulla.



Oppilaat ja opettajat seurasivat koulun arkea viiden arkipäivän ajan. He seurasivat oppitunteja, osallistuivat tuntien opetukseen mahdollisuuksien mukaan sekä vaihtoivat ajatuksia ja lahjoja koulun opettajakunnan kanssa.

Koulupäivien päätteeksi esittelimme vieraille pääkaupunkiseudun nähtävyyksia ja suomalaista elämänmenoa. Vierailimme muiden muassa Nuuksion kansallispuistossa, Helsingin luonnontieteellisessä museossa, Suomenlinnassa, kauppatorilla, sekä rehtorin vastaanotolla.

Vieraat esittivät hienon musiikki -ja kalligrafiaesityksen koko koulun väelle, ja opettajat shanghaista kertoivat koulusta ja sen erikoispiirteistä.

Vierailu oli mitä suurin menestys ja saa jatkoa ensi vuonna, kun uusi ryhmä lelulaisia matkaa kohti auringonnousua ja Shanghaita.



A group of Leppävaara Upper Secondary School pupils and their teachers traveled to Shanghai, China last April to promote the educational co-operation between the two schools and to deepen mutual understanding of our cultures.

We had the pleasure to have our Chinese friends to a reciprocal cultural trip to Leppävaara in Espoo at the end of August. Here's a short report of the visit.

Our guests arrived at Helsinki Airport on Sunday 26.8. The students stayed at the homes of their Finnish friends for the whole trip. Friends were the same young people who stayed at them in April. Students, guests and hosts alike took the same classes during the five-day visit. 



Visiting teachers followed the school activities as well. They followed lessons, attended classes as much as possible, and exchanged thoughts and gifts with the school teachers and staff.

After classes, we introduced visitors to the metropolitan area's sights and Finnish life. We visited, among others, Nuuksio National Park, Helsinki Museum of Natural History, Suomenlinna, central market (Kauppatori), and principles reception.

The guests presented traditional music and calligraphy performance at school gathering arranged in honor of visiting group. Teachers gave an interesting presentation about Shanghai Luhang Senior High School.

The visit was a great success, and gave us a rare and well respected chance to interact with colleagues from far away. Co-operation will continue next year when a new group of students will travel towards the sunrise and Shanghai.

                   

                         








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaihto-opiskelijamme Isabelle

  My name is Isabelle, I am 17, and I am an exchange student here in Finland for the 2023-2024 school year. I am from the United States, and from the state of Colorado, right in the middle. I like to draw and paint, write, collect things like bones, stuffed animals, and angel figurines. I also love music! I am a big fan of metal, punk, and goth music and subcultures.                    Here, I am a long ways from home, so I have noticed many similarities and differences in the two weeks (so far) of my exchange. But first, let me tell you about where I’m from! I live in Parker, CO which is about an hour south of denver. I live on the prairie, and have a perfect view of the mountains from my house. At my house, we have a horse pasture and backyard where we keep horses and chickens respectively! We also have two dogs. Parker is considered a medium-size town with 60,000 people living there, but ...

Syksyn 2022 ylioppilaan puhe

 Kuva: Erin Keskitalo Arvoisa juhlaväki, rehtori, opettajat ja koulun muu henkilökunta sekä tietenkin syksyn 2022 tuoreet ylioppilaat. Minulla on suuri kunnia olla puhumassa tänään teille Leppävaaran lukion ylioppilasjuhlassa. Niin muuten myös äidin äitini piti aikanaan puheen omassa ylioppilasjuhlassaan. Aivan ensimmäiseksi haluan onnitella kaikkia tämän syksyn ylioppilaita. Olemme tehneet valtavan työn, joka palkitaan tänään. Ollaan siis itsestämme ylpeitä. Itselleni ainakin tämä on valtavan tärkeä päivä, koska tieni ylioppilaaksi ei ole ollenkaan ollut itsestäänselvyys. Muistellaan nyt hieman, millainen oli meidän lukiotaipaleemme Leppävaaran lukiossa. Melkein 3,5 vuotta sitten aloitimme lukion alkuperäisissä Leppävaaran lukion tiloissa. Edessämme olivat tällöin heti jo ensimmäiset haasteet: sisäilmaongelmainen koulu ja tietenkin tässä vaiheessa meille täysin uusi ja tuntematon lukio-opiskelu. Samaan aikaan oli myös aika alkaa solmimaan uusia ystävyyssuhteita, kun suurimmalla os...

Onko ulkonäköpaineista hyötyä vai haittaa?

  Hyvinvointi jaetaan yleensä kolmeen osa-alueeseen. Hyvinvoinnin kolme osa-aluetta ovat psyykkinen, sosiaalinen ja fyysinen hyvinvointi. Fyysistä hyvinvointia on helpoin hahmottaa, koska se on yleensä silmin havaittavaa. Fyysistä hyvinvointia on kolmesta osa-alueesta varmaan helpoin harjoittaa. Psyykkisen hyvinvoinnin huolenpidosta on tullut paljon suositumpaa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Psyykkisen hyvinvoinnin ylläpitoon löytyy loputtomasti trendikkäitä vaihtoehtoja. Sosiaalinen hyvinvointi on kokemukseni mukaan vähiten esillä yhteiskunnassa. Kaikilta hyvinvoinnin osa-alueilta löytyy syviä kuoppia, joihin voi pudota. Hyvinvoinnin kaikki osa-alueet ovat vahvasti sidonnaisia toisiinsa. Länsimaisessa kulttuurissa omaa hyvinvointia pidetään tärkeänä, mutta tilanne ei ole sama kaikkialla, joissain kulttuureissa yhteiskunnan hyvinvointia pidetään tärkeämpänä kuin yksilön. Kumpi on tärkeämpi, yksilön vai yhteiskunnan hyvinvointi, ja miten ylipäätänsä voi parantaa hyvinvointiaan? ...