Erich Maria Remarquen romaani “Varjoja paratiisissa” (1971) on näyttävä esimerkki siitä, että historia aina toistaa itseään.
Muutama kuukausi sitten aloin lukea
lempikirjailijani Erich Maria Remarquen teosta "Varjoja
paratiisissa". Kirjan aiheena on vuonna 1940 natsi-Saksasta Yhdysvaltoihin
paennut saksalainen. Kirjan nimi symboloi tätä: päähenkilö kokee olevansa varjo
omasta itsestään, paikassa, jossa hän menetti kaiken, mitä hänellä oli, ja se
paikka on paratiisi, eli metaforinen New York.
Remarque ilmaisee kirjan kautta omia
tunteitaan muuttaessaan Yhdysvaltoihin toisen maailmansodan aikana. Päähenkilön
kautta hän nostaa esiin tunteita ja ajatuksia, jotka ovat tuttuja melkein
jokaiselle omasta kotimaastaan lähteneelle. Tilanteen tragedia on kuitenkin
siinä, että maasta lähteneet eivät voi enää palata kotiinsa, sillä sitä kotia
ei enää ole, ainakaan sellaisena kuin se ennen oli. Kyseisessä romaanissa sitä
muuttunutta kotia kuvaa Saksa, joka muuttui 1930-luvun lopussa demokratiasta
natsien hallitsemaksi diktatuuriksi.
Kirjan aihe ja sen nostamat ajatukset ovat
minulle hyvin tärkeitä ja ajankohtaisia, sillä koen olevani osa venäläistä
kulttuuria, jonka älymystö on jo kahdesti viimeisen sadankymmenen vuoden aikana
kokenut suuria maastamuuttoaaltoja. Remarquen kuvaama tilanne ja tunteet,
vaikka kertovatkin saksalaisista maahanmuuttajista ja pakolaisista, ovat lähes
samanlaisia kuin venäläisellä älymystöllä vuonna 2022.
Molemmissa tilanteissa ihmiset pakenivat
veristä, epähumanistista ja totalitaristista järjestelmää. He pakenivat valtion
suorittamaa sortoa. Molemmat valtiot, sekä 1940-luvun Saksa että 2020-luvun
Venäjä, käyvät turhaa ja rikollista sotaa.
Romaania lukiessani yllätyin, kuinka
samanlaisilta nämä tilanteet oikeasti vaikuttavat ja kuinka samanlaiset ilmiöt
toistuvat. Esimerkiksi Remarque kuvaa romaanissa migraatiossa olevia
saksalaisia, jotka tukevat ja kannustavat kotimaansa tekoja ja politiikkaa. Hän
kertoo Yhdysvalloissa asuvien natsimielisten saksalaisten mielenosoituksista.
Remarque myös korostaa, että nämä ihmiset pystyvät tukemaan natsi-Saksaa vain,
koska he eivät ole siellä; he eivät koe nälkää, köyhyyttä, sortoa, vapauksien
rajoittamista ja rikollisuutta. On helppo kannustaa kauhua, kun itse olet
paratiisissa. Samanlainen tilanne pätee kuitenkin moniin Venäjän ulkopuolella
asuviin venäläisiin, jotka lähtivät maasta huonon elämän takia, mutta
kannustavat Venäjän rikollista sotaa ja totalitaarista järjestelmää.
Robert
Pöyhönen
Kommentit
Lähetä kommentti