Lelussa kirjoitetaan taitavaa spekulatiivista fiktiota! Tänään julkaistavan jännittävän novellin myötä luovan kirjoittamisen kurssimme helmien julkaisusarja päättyy toistaiseksi, aloitamme kesäloman. Nauttikaa! Kesälaitumilla kannattaa lukea myös sarjan aiemmat postaukset tämä, tämä ja tämä.
Tummiin pukeutunut
nainen seisoo ylhäällä korkean pilvenpiirtäjän katolla. Tuuli puhaltaa hänen
ympärillään, yrittäen viedä mukanaan hänen tummat hiussuortuvansa, jotka on
kätketty syvälle nahkatakin suuren hupun varjoihin. Hänen allaan avautuu
kaupunki, joka ei koskaan nuku. Tokio. Jättimäiset hologrammit vaeltavat
kaduilla valaisten hämyisellä valollaan lasisia rakennuksia. Iso kultakalaa
muistuttava hologrammi uiskentelee kaduilla markkinoiden uskottavasti uutta
kalanruokaa tai jotakin kaupungin lukuisista eläintarhoista.
Miljoonat ihmiset astelevat likaisilla kaduilla ja teillä
hänen alapuolellaan, mutta kukaan heistä ei katso ylös. Kukaan ei näe häntä.
Kukaan ei tiedä, että katolla aivan heidän päidensä yläpuolella seisoo
vuosisadan vaarallisin salamurhaaja.
Hän on kytkenyt itsensä rakennuksen verkkokantaan. Kaapeli,
joka on kytköksissä hänen niskaansa ja mekaanisiin aivoihinsa, on yhdistänyt
hänet rakennuksen kaiuttimiin, tietokoneisiin ja valvontakameroihin. Yhteys
antaa hänen päästä sisälle keskusteluun, jota käydään parasta aikaa 23 kerrosta
hänen alapuolellaan.
Mafiapomo puhuu parhaillaan rikostoverilleen, joka on
tullut Japaniin Afrikan Unionista asti. Nainen kuulee heidän puhuvan aseista ja
siitä, kuinka vaihto tultaisiin suorittamaan tämän yön viimeisillä tunneilla
jossakin miljoonakaupungin syrjäisessä kolkassa. Vaihdossa toimitettaisiin
tonneittain aseita vaivaisen 250 000 jenin hinnasta.
Valvontakameran kautta hänellä on näköyhteys huoneessa
istuviin ihmisiin. Mies, jolla on lämpimän ruskea iho ja päällään turkoosi
kaapu, istuu parhaillaan pehmeällä tyynyllä pienen teepöydän ääressä. Pöydän
toisella puolella istuu mustaan pukuun pukeutunut japanilainen mies. Mafiapomo
puhuu englantia raskaalla aksentilla, jota on vaikea ymmärtää. Ensinäkemältä
miehen ei ehkä olettaisi olevan Tokion ja koko Japanin vaikutusvaltaisimman
mafian johtaja. Ainoa mies, jolla on enemmän valtaa kuin hänellä, on mies, joka
kulkee nimellä Strannik. Sama mies, joka koulutti hänet. Sama mies, joka antoi
hänen tehtäväkseen mustaan pukuun sonnustautuneen miehen salamurhan.
Pian kokous tulee päätökseensä ja turkoosiin kaapuun
pukeutunut mies hyvästelee mustapukuisen keskustelutoverinsa. Kun mustapukuinen
mies jää yksin huoneeseen, tummiin pukeutunut salamurhaaja lähtee liikkeelle.
Hän sammuttaa yhdellä komennolla kaikki rakennuksen
valvontakamerat. Vartijat huomaisivat katkon seuraavan minuutin aikana ja
lähtisivät liikkeelle tarkistamaan kaikki rakennuksen huoneet ja huoneistot.
Kestäisi hyvän aikaa ennen kuin he ehtisivät 25:nnen kerroksen
kokoushuoneeseen.
Nainen tarttuu kaapeliin ja kiskoo sen irti niskansa
ohjauspaneelista. Sitten hän suuntaa juosten askeleensa portaisiin liikkuen
hiljaa ja huomaamattomasti kuin varjo pimeydessä.
Saapuessaan oikeaan kerrokseen hän ei epäile tyhjää
käytävää kokoushuoneen oven ulkopuolella. Heti kokouksen alussa mustapukuinen
mies pyysi henkivartijoitaan poistumaan. Viisas teko vaikutusvaltaiselta
mafiapomolta, joka ei halua vaarantaa valta-asemaansa luottamalla vääriin
ihmisiin.
Suuret metalliovet ovat täysin vartioimattomat. Naisen
tummien silmien katse on kiinnittynyt ovien kultaisiin kahvoihin, kun hän
astelee hitaasti lähemmäs ja vetää pistoolin oikean reitensä ympärille
kiinnitetystä pidikkeestään. Hän nostaa aseen kasvojensa eteen. Yksinkertainen
napsahdus kaikuu hiljaisessa rakennuksessa, kun hän lataa aseen ja ottaa
varmistimen pois päältä. Nainen pitelee asetta kaksin käsin ja tähtää aseen
piipun ylitse kohti ovia. Liipaisin tuntuu kylmältä hänen sormeaan vasten.
Ovet aukeavat selälleen yhdellä potkulla. Mustapukuinen
mies kääntyy yllättyneenä ympäri kuulleessaan ovien osuvan huoneen seiniin.
Hänen rusehtavat kasvonsa muuttuvat kalmankalpeiksi, kun hän kohtaa naisen
tummat, lähes elottomat silmät aseen piipun ylitse. Jos ovesta olisi astunut
sisään kuka tahansa muu, mies olisi mitä oletettavimmin nauranut
tappoyritykselle, mutta pelkkä vilkaisu kohti tummiin pukeutunutta naista saa
kauhun leviämään hänen kasvoilleen.
”Si-si-sinä!” mies ulvahtaa ja ottaa haparoiden askeleen
taemmas. Hän ei käytä naisen nimeä, vaikka tietääkin sen aivan varmasti. Nimi
on kuitenkin yksi niistä, jotka jätetään mieluummin sanomatta. Matrona Artino
on jo itsessään nimi, joka saa ihmiset tärisemään pelosta, mutta nimi, jolla
nainen paremmin tunnetaan, pystyy paljon pahempaan. Nimi Afolayan, ei ole karannut
vuosiin yhdenkään ihmisen huulilta. He, jotka ovat yrittäneet sen lausua, ovat
saaneet luodin kalloihinsa ennen kuin ovat ehtineet ensimmäiseen kirjaimeen
asti. Se on esiintynyt vain lukemattomissa etsintäkuulutuksissa kautta
kaupungin, mutta kukaan ei uskalla lausua ääneen nimeä, josta on tullut vuosien
saatossa eräänlainen tabu.
”Olet nähtävästi odottanut minua”, Matrona Artino hykertää
ja laskee asettaan juuri tarpeeksi, jotta mies näkisi hänen kylmän hymynsä.
”Hyvä.”
Hymy ei katoa hänen huuliltaan edes silloin, kun hän
suuntaa aseensa piipun suoraan miehen kasvoihin ja painaa liipaisinta.
Kovaäänistä laukausta seuraa pitkä hiljaisuus, kun mies
kaatuu tömähtäen maahan vieden mennessään pöytäliinan ja sen mukana antiikkisen
teeastiaston, joka särkyy lattialle. Posliinin sirpaleet rutisevat ja kilisevät
lattialla, kun Matrona astelee miehen ruumiin luo ja laskeutuu toisen polvensa
varaan tutkaillen miehen lasittuneita silmiä, jotka tuijottavat kohti kattoa.
Kuolema ei ole vielä ehtinyt viedä miestä kokonaan ja hänen kätensä on lämmin,
kun Matrona ottaa sen omaansa. Hän vetää miehen kylmästä etusormesta sormuksen,
jonka suuri safiiri säkenöi seinän kokoisista ikkunoista lankeavassa valossa.
Matrona ei nouse ylös heti. Hän tuijottaa miehen
lasittuneisiin silmiin vielä hetken kauemmin, kuin yrittäisi muistaa hänen
kasvojensa piirteet. Vasta kuullessaan pahaa enteilevän napsahduksen takaansa
Matrona liikahtaa ja nousee lopulta hitaasti jaloilleen. Hän voi lähes tuntea,
kuinka aseen piippu seuraa hänen jokaista liikettään.
”Käänny hitaasti ympäri”, kuuluu komento hänen takaansa ja
huokaisten Matrona tekee kuten on ohjeistettu pudottaen samalla aseensa maassa
makaavan ruumiin viereen. Kääntyessään hän löytää itsensä kasvokkain nuoren
miehen kanssa. Rynnäkkökiväärin ylitse Matrona näkee miehen siniset silmät,
jotka luovat pimeydessä täydellisen kontrastin hänen tumman ihonsa ja mustien
hiuksiensa kanssa.
”Olet yksi hänen sotilaistaan, etkö olekin?” Matrona kysyy
ääni yhtä tasaisena kuin aina. ”Työskentelet sille afrikkalaiselle?”
”Niin työskentelen, mutta se ei varsinaisesti ole sinun
asiasi”, sotilas vastaa kohauttaen honteloita olkapäitään lähes tylsistyneenä.
Sotilas seisoo hänen edessään vakaassa taisteluasennossa.
Hän pitelee rynnäkkökivääriä kaksin käsin ja on painanut toisen
kirkkaansinisistä silmistään vasten aseen tähtäimen toista päätä katsellen
Matronaa tähtäimen lävitse – mitä uskottavimmin tähtäin on osoitettu suoraan
hänen otsaansa.
Matrona hymyilee vilkuillessaan poikaa päästä varpaisiin. Teksti
vilisee hänen näkökentässään kiitos hänen aivojensa mekaanisen tietokannan,
joka laskee parhaillaan kaikkia kulmia sotilaan taisteluasennossa etsiessään
heikkoa kohtaa. Lopulta Matronan silmät osuvat miehen jalkoihin ja hän näkee
heikon kohdan samaan aikaan, kun hänen aivojensa tietokanta kertoo sen kuvina
ja tekstinä hänen näkökentässään. Sotilas on kääntänyt toisen jalkansa
sisäänpäin seistessään muuten vakaassa haara-asennossa. Väärä liike.
Matrona liikkuu ennen kuin miehellä on mahdollisuuksia puolustaa
itseään. Hän kietoo oman kätensä pojan aseen ympärille ja kuulee ikkunan
särkyvän takanaan, kun ase laukeaa hänen korvansa juuressa saaden hänen
korvansa soimaan niin inhimillisellä tavalla, että se tuntuu kyborgista lähes
mahdottomalta. Matrona repii yhdellä liikkeellä rynnäkkökiväärin miehen
otteesta ja heittää sen toiselle puolelle huonetta ennen kuin iskee
kyynärpäänsä pojan leukaan.
Sotilas kaatuu maahan tajuttomana ja Matrona kumartuu
nostamaan oman aseensa lattialta. Hän sujauttaa safiirilla koristellun
sormuksen nahkatakkinsa taskuun ja vetää vetoketjun kiinni juuri, kun
käytävästä kuuluu lisää ääniä. Lähestyvien askelien ääniä. Aikaa ei ole
tarpeeksi, jotta hän voisi paeta portaita pitkin, joten Matronan katse kääntyy
ikkunoiden peittämään ulkoseinään, jossa yksi ikkunoista on jo valmiiksi
pirstaleina sotilaan aseesta peräisin olevan luodin takia. Matrona nappaa
vyöstään toisen pistoolin, joka ei kuitenkaan ole täysin normaali ase. Tämän
pistoolin sisällä on metallinen vaijeri.
Joukko mustiin pukeutuneita sotilaita ryntää sisään
huoneeseen aseet koholla ja tähdättyinä kohti Matronaa. ”Pysähdy!” huutaa
joukon johtaja, mutta Matrona tekee juuri päinvastoin. Hän juoksee kohti
ikkunoiden peittämää seinää ja nostaa normaalin pistoolinsa ampuen kolme luotia
jo ennestään särkyneeseen ikkunaan. Koko lasi särkyy ja sirut lentelevät ympäri
huonetta. Useimmat sotilaat kumartuvat suojautuakseen lentäviltä siruilta,
mutta yksi miehistä pysyy jaloillaan ja kohtaa Matronan silmästä silmään, kun
tämä kääntää selkänsä ikkunoille.
Hänen aivonsa rekisteröivät luodin ennen kuin hän ehtii
edes nähdä sitä. Luoti osuu hänen oikeaan käteensä porautuen syvälle metalliin
ja johtoihin nahkatakin hihan ja ihoproteesin alla. Hän ei tunne johtojen
katkeavan, mutta se käy hänelle pian selväksi, kun hänen metalliset sormensa
valahtavat veltoiksi ja hänen normaali pistoolinsa putoaa maahan.
Sotilas nostaa aseensa toista laukausta varten. Matrona
ampuu toisen aseensa kohti kattoa ja metalliset pihdit ampaisevat esiin aseen
piipusta ennen kuin iskeytyvät vasten katon puisia koristepuitteita. Matronalla
ei ole aikaa testata vaijerin tai koukun pitävyyttä. Muutkin sotilaat nousevat
jaloilleen ja kaikki aseet laukeavat lähes yhtäaikaisesti. Ennen kuin luodit
kuitenkaan ehtivät edes osua ikkunalaseihin, Matrona hyppää ikkunoiden
ulkopuolella odottavaan tyhjyyteen pelkän metallivaijerin varassa.
Muutamat sotilaat kerääntyvät ikkunoiden luo katsomaan, kun
hän putoaa tyhjyyteen ikkunan toisella puolella. Hänen metallinen kätensä
roikkuu tunnottomana hänen vierellään. Hän putoaa ja putoaa ja putoaa. Sotilaat
eivät ammu hänen peräänsä. Uskottavasti he olettavat pudotuksen tappavan hänet,
mutta siinä he ovat väärässä. Matrona ei antaisi periksi kuolemalle, joka on
jahdannut häntä vuosien ajan. Ei nyt, kun hänellä jotain, minkä takia elää.
Pieni
pyhäkkö seisoo yksin pienellä kujalla ruuhkaisen Tokion sydämessä. Aurinko
nousee jossakin horisontissa ja loistaa aamuisen usvan lävitse kapealla
kujalla.
Matrona on nostanut hupun peittämään kasvonsa. Hän tietää,
ettei kukaan pysty näkemään hänen kasvojaan hupun varjojen takaa, mutta siitä
huolimatta hän puristaa hupun reunaa oikealla lihasta ja luusta muodostuvalla
kädellään lähestyessään vanhaa pyhäkköä. Ennen kuin hän astuu sen uumeniin, hän
kääntyy katsomaan taakseen. Kujan toisessa päässä avautuu päätie, jossa autot
ja ihmiset ohittavat pienen kujan suun uhraamatta sille katsettakaan. Kukaan ei
tunnu huomaavan pyhäkköä, joka ei näytä kuuluvan niin lähelle miljoonakaupungin
sykettä.
Matrona astuu sisälle pyhäkköön, joka… ei ole
todellisuudessa pyhäkkö. Pienen rakennuksen sisällä on portaikko, joka johtaa
maanalaiseen labyrinttiin syvällä Tokion metropolin alapuolella. Portaat ovat
ahtaat ja vaikeat kävellä, mutta Matrona on niin tottunut kulkemaan niissä,
että hänelle ei tuota ongelmia juosta niitä alas alati kasvavassa pimeydessä.
Vasta tullessaan pieneen käytävään portaiden alapäässä, hän vetää
tarvikevyöstään sinistä valoa hohtavan taskulampun.
Labyrintti rakennettiin suojelemaan Strannikin päämajaa,
mutta Matrona tietää reitin yhtä hyvin kuin omat taskunsa ja saapuu päämajaan
vain muutamia minuutteja myöhemmin.
Niin sanottu päämaja on ennemminkin toimisto. Erittäin
hieno toimisto, mutta silti. Se on suuri huone, jota kannattelevat kauniisti kaiverretut
pilarit, jotka tuntuvat jatkuvan aina maan pinnalle saakka korkeakattoisessa
huoneessa. Puinen pöytä seisoo muutaman kymmenen metrin päässä oven oikealla
puolella. Vasemmalla on takka, jonka eteen on aseteltu sohvia, divaaneja ja
istuintyynyjä sekä erilaisia soittimia. Huoneessa on kaikkea, mitä rikas mies
voi tarvita kalliin elämäntyylinsä ylläpitoon.
Huoneen toisessa päässä makaa koko komean huoneen
keskipiste. Kahden pilarin välissä lepää valtaistuin, joka on tehty
muistuttamaan metallista kaiverrettua lohikäärmettä. Mutta Matrona ei
kuitenkaan jää tuijottamaan valtaistuinta vaan, jotakin seinällä sen
yläpuolella.
Maailmankartta. Sama kartta, jonka takia Matrona vei tänä
iltana safiirisormusta kantaneen miehen hengen tullakseen Strannikin perijättäreksi.
Hän osaa nimetä kartalta kaikki kaupungit Japanissa, Kiinassa ja koko Aasiassa.
Nagasaki, Osaka, Busan, Seoul, Shanghai, Taipei, Hong Kong, Bangkok. Kaikkien
kaupunkien varjoissa työskentelee mafioita ja rikollisjärjestöjä. Hän on
vieraillut henkilökohtaisesti kaikissa kartan kaupungeissa. Strannikin
oppilaana hän on matkustanut missioidensa perässä ympäri Aasian maanosaa, mutta
ei koskaan sen ulkopuolella. Nyt se tulisi muuttumaan. Kukaan ei enää voisi
kertoa hänelle, minne mennä tai mitä tehdä. He tekivät sopimuksen. Matrona
todistaisi olevansa kelvollinen Strannikin perijättäreksi, ja Strannik antaisi
hänelle hänen vapautensa takaisin, jotta hän voisi nähdä sen kaiken ennen kuin
tulisi hänen aikansa nousta valtaan. Jotta hän voisi nähdä maailman
kokonaisuudessaan.
Kalju mies istuu keskellä huonetta kylmällä kivilattialla.
Kolme kynttilää palaa hänen edessään ja niiden valo saa miehen rusehtavan ihon
hohtamaan. Hänen oranssi kaapunsa näyttää kynttilöiden valossa lähes
keltaiselta.
”Saitko sen?” mies kysyy kääntämättä päätään. Ei sillä,
että se edes auttaisi häntä näkemään paremmin. Aivan kuten tavallisten ihmisten
kuiskailemat legendat kertovat, mystinen Strannik on toden totta sokea, mutta
siitä huolimatta mies on yksi maailman taitavimmista taistelijoista.
”Sain”, Matrona sanoo ja astuu eteenpäin.
Mies nostaa kätensä kämmenpuoli ylöspäin ja Matrona
pudottaa sormuksen miehen kämmenelle. Mies ottaa sormuksen ja tutkii sitä. Hän
pyörittelee sitä käsissään. Hän haistaa sitä. Jopa maistaa kylmää kultaa
hampaissaan.
Kaiken aikaa Matronan sydän hakkaa kuin ravihevonen, kun
hän seisoo odottamassa. Strannik tietää, että sormus on aito. Siitä ei ole
epäilystäkään. Matrona ei kuitenkaan voi lopettaa huolehtimasta nyt kun hänen
väliaikainen vapautensa on niin lähellä.
”Onnittelut, lapsi. Kun aikani koittaa, lohikäärmeen
valtaisuin on oleva sinun”, mies sanoo lopulta lähes juhlallisesti, ja Matrona
huokaisee syvään. Hänen katseensa harhailee metalliseen valtaistuimeen.
Lohikäärmeen vartalo makaa tasanteella, mutta sen suuri metallinen pää makaa
muutaman porrasaskelman alapäässä. Metalliin kaiverretut silmät tuntuvat
tuijottavan suoraan Matronan lävitse aina hänen mustaan sieluunsa asti.
Totta kai hän haluaa valtaistuimen. Ajan tullessa hän
palaisi Tokioon ja ottaisi sen omakseen. Mutta ensin hänen olisi nähtävä
maailma, joka on niin kauan pidetty hänen käsiensä ulottumattomissa.
”Muistatko sopimuksemme ehdot?” mies kysyy. Hän ei
vieläkään käänny ympäri kohdatakseen hänet.
”Kyllä”, Matrona vastaa hiljaa tuijottaen maata jalkojensa
alla. Nöyränä mestarinsa edessä.
”Mene siis, lapsi. Saat viestin, kun aika jättää minut ja
voit palata ottamaan sen, mikä sinulle kuuluu”, mies sanoo jälleen kuin
jäähyväisseremoniassa.
Matrona ei vastaa mitään. Hän ottaa askeleen taemmas ja
kumartaa, vaikka mies ei sitä näekään. Sitten hän kääntää selkänsä
mestarilleen.
Hänen mekaanisen kätensä korjaaminen vie lähes tunnin
kaupungin parhaan mekaanikon käsissä. Kun käsi on taas toimintakunnossa,
Matrona ottaa mukaansa mustan reppunsa ja lähtee kohti kaupungin juna-asemaa.
Huppu kätkee jälleen hänen kasvonsa, sillä Tokiossa monet tietävät miltä hän
näyttää. Kuuluisa kyborgisalamurhaaja. Mutta siellä, mihin Matronan matka
lopulta johtaisi kukaan ei tulisi tietämään, kuka hän on. Siellä asuville
ihmisille salamurhaaja nimeltään Afolayan olisi pelkkä aave.
StarsEternal
Kommentit
Lähetä kommentti